Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia Best

Gunung Lang Recreational Park Perak Malaysia

Gunung Lang Recreational Park is reckoned one of the best destination in Malaysia and located 5km from Ipoh town, particularly in Lembah Kinta. It can be accessed via the North South Expressway through the Sungai Siput and Jalan Kuala Kangsar exit. Get all info now!

Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia Best Summary

  • Attraction: Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia Best
  • Location: Perak Malaysia
  • Attraction Type: Cave in Malaysia

Gunung Lang Recreational Park Perak Malaysia from Official

About Gunung Lang Recreational Park Perak Malaysia

Gunung Lang Recreational Park which is located only five kilometers from Ipoh town is one of the many limestone mountains in the state of Perak, Malaysia, particularly in Lembah Kinta. Gunung Lang is a stretch of limestone areas in the centre of Lembah Kinta and it is a recreational area in the north of Ipoh City. It can be accessed via the North South Expressway through the Sungai Siput and Jalan Kuala Kangsar exit.

This limestone area was explored way back in 1880 by a Malay tin miner, whereby the mining activities were carried out in the caves here. This area was also turned into an iron ore mining area which developed a disrupted landscape area such as the swampy areas and lakes.

The Ipoh Local Plan Study 2020 outlined the 111.93 hectares Gunung Lang Area as the Stage 2 Environmentally Sensitive Area and needs to be conserved. The only developments permitted for this area are eco-tourism, research and education. The uniqueness of the limestone formation also attracts visitors as it is situated close to the Ipoh city centre.

Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia from Wikipedia

Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia

Taman Rekreasi Gunung Lang Perak

Gunung Lang yang terletak hanya lima kilometer dari bandar Ipoh adalah salah satu gunung batu kapur yang banyak terdapat di negeri Perak, Malaysia, khususnya di Lembah Kinta. Gunung Lang telah dijadikan kawasan rekreasi oleh Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) dengan kerjasama Kementerian Pelancongan pada tahun 1999.

Taman ini dilengkapi dengan tiga buah tasik buatan dari bekas lombong bijih timah. Tasik yang tenang membiru dipenuhi dengan pelbagai ikan air tawar khususnya kelah, lampam, kap, dan tilapia.

Dengan peruntukan sebanyak RM8.4 juta, Taman Gunung Lang kemudian dibangunkan melalui fasa pertama dan kedua sebagai taman rekreasi awam sepenuhnya pada 1999 di bawah Rancangan Malaysia ke Tujuh (RMK-7) oleh Jabatan Landskap Negara. Majlis Bandaraya Ipoh merancang untuk meneruskan projek pembinaan fasa ketiga taman rekreasi itu dalam Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK-9).

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Hasan Nawawi Abdul Rahman berkata, projek berkenaan akan diteruskan bagi menarik lebih ramai pengunjung dari dalam dan luar negara ke taman terbabit yang dibuka sejak lima tahun lalu. Peruntukan sebanyak RM5 juta akan dikemukakan kepada kerajaan untuk melengkapkan pelbagai kemudahan lain di taman rekreasi itu seperti tapak perkhemahan, tandas awam, dapur dan dewan serba guna.

Keindahan landskap di Gunung Lang Recreational Park Perak Malaysia

Taman ini disediakan laluan pejalan kaki meliputi keseluruhan taman yang dilengkapi dengan menara pandang jauh, rumah tradisional Perak, dataran warisan, wakaf terapung, pergola, gerbang warisan, tandas dan surau.

Pulau yang kelihatan menghijau dari jauh, sebenarnya mempunyai tarikan tersendiri di mana ia menghimpunkan pelbagai spesies bunga ditanam seperti heliconia (sepit udang), musa (pisang) dan bougainvillea (bunga kertas).

Tapak perkhemahan Gunung Lang Recreational Park Perak

Taman Rekreasi Gunung Lang turut menyediakan taman permainan kanak-kanak yang lengkap dan tapak perkhemahan. Tapak perkhemahan khas ini boleh memuatkan sehingga 600 pengunjung pada suatu tempoh masa bagi menjalankan pelbagai aktiviti termasuk kem motivasi, hari keluarga dan perkhemahan keluarga.

Cara ke Gunung Lang Recreational Park Perak Malaysia

Jika anda dari bandar Ipoh, anda perlu mengikuti Jalan Kuala Kangsar yang menuju ke Kuala Kangsar. Hanya 5 minit dari dari bandar Ipoh.

Jika anda dari Kuala Lumpur, anda hanya perlu keluar dari Lebuh raya Utara Selatan di susur keluar Ipoh Utara 1 km dari situ anda akan temui papan tanda Taman Rekreasi Gunung Lang.
Tempat letak kereta luas di tepi tasik secara percuma.

Tambang ke Gunung Lang Recreational Park

Tambang untuk menaiki bot : RM3 bagi dewasa, RM2 bagi pelajar sekolah menengah, RM1 pelajar sekolah rendah, RM0.50 sen bagi kanak-kanak dan warga emas RM1.50 untuk ke pulau itu sejauh kira-kira 300 meter.

*Source : tourismperakmalaysia.com
*Source : https://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_Lang

Hashtag / Keywords

Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia Best Reviews

Customer Reviews about Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia Best

Gunung Lang Recreational Park, Ipoh with DJI Mavic Pro and Sony A6500

Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia

Gunung Lang Recreational Park is located in Ipoh, Perak. Covering an area of 30.35 hectares out of which 14.16 hectares consists of the lake, the park is divided into two sections. It is developed around a scenic backdrop of limestone hills of Gunung Lang and Gunung Bilike.

Fairuz Salim

https://www.youtube.com/watch?v=aL1SzaMcnls

EP. IPOH, PERAK - TAMAN REKREASI GUNUNG LANG

Gunung Lang Recreational Park Perak Malaysia

Antara tempat yang ramai terlepas lawati.
Tenang & sempoi.
Dari tol ipoh, ini la exit pertama yang kita jumpa. Mungkin sebab tu ramai terlepas rasanya.

MNK SECHANNEL

https://www.youtube.com/watch?v=DSq6L1vBxqM

Contact Gunung Lang Recreational Park Ipoh Perak Malaysia Best

Gunung Lang Recreational Park
Jalan Damai,
30100 Ipoh, Perak

error: