bera lake pahang

tasik bera pahang

Bera Lake Malaysia | 12 Best Aktiviti di Tasik Bera Pahang

Get Information for Bera Lake Malaysia inside Ramsar site of freshwater & peat swamp forests. Click for journey at Temangan (Orang Asli Settlement) and stay at Persona Lake Resort. from various resources

Tasik Bera Pahang / Lake Bera Malaysia

tasik bera pahang
Lake Bera is an inland riverine swamp, which supports a biological community unique to Malaysia, and possibly represented nowhere else in the world. Of the 6,800 hectares of wetlands inside the Ramsar site, the main habitats comprises of freshwater and peat swamp forests, transitional open-forested swamps and open water, with a highly diverse algae community and beds of submerged macrophytes.
tasik bera pahang
pahangtourism.org.my
Bera Lake Malaysia | Tasik Bera Pahang

Bera Lake Malaysia | Tasik Bera Pahang Darul Makmur

THE LAKE OF CHANGING COLOUR

Lake Bera is located in the central lowlands of Peninsular Malaysia. It lies within the Pahang River catchments area. The wetland consists of a complex of inflowing streams and swamps, measuring some 35 kilometres long and 25 kilometres wide. The total catchment area of Lake Bera is around 61,380 hectares, while the Ramsar site of 31,120 hectares include some 6,800 hectares of wetland habitats, known as the biggest natural lake in Malaysia.

The lake is patches and joint to one another by a small fast flowing channel between them with full of ‘screwpines’ plants or Rasau in Malay and ‘Pitcher Plant’ floating on the water.The Ramsar Convention on Wetlands is an intergovernmental treaty adopted to preserve and conserve selected bodies of wetlands or swamps, which are of international importance.

HABITAT & FLORA IN BERA LAKE | TASIK BERA PAHANG

Lake Bera is an inland riverine swamp, which supports a biological community unique to Malaysia, and possibly represented nowhere else in the world. Of the 6,800 hectares of wetlands inside the Ramsar site, the main habitats comprises of freshwater and peat swamp forests, transitional open-forested swamps and open water, with a highly diverse algae community and beds of submerged macrophytes.

The world’s only species of submerged plant, the purple water trumpet is found in the swamp forests along the river banks, whilst bladderwort and floating water lilies are found in the main open water. Pandans and emergent plants such as the rare sedge are abundant in large open swamps.

The forest of the drier lowlands is dominated by dipterocarps, which include some of the commercial timber species. The canopy can reach heights of between 30-40 metres, but some emergent can reach a height of more than 50 metres. 

A total of 374 plant species have been recorded at Lake Bera, of which 10 are known to be endemic to Peninsular Malaysia.

THE RIVER IN BERA LAKE MALAYSIA

Another rewarding river trip is to start your journey from Kuala Bera. From there it will take 2 days for you to reach the lake. Break your journey at Temangan (Orang Asli Settlement) then continue the next day. You need to bring along camping gears, foods and drinking water, cooking facilities, otherwise you will end up to spend the night with their family.

Bera river is quite challenging, the water is deep, winding river, a lot of obstacles like drift wood, thorny Rattan Palm, Pandanus leaves. As you go deeper you will find the river is getting smaller and tougher, you also have to pass through a few rapids, and one of them is called ‘Jeram Panjang’. Long before that, you will meet the Serting River on your right, a tributary of Bera river. Hire a boat with a good and experienced boatman to meander the river so that your trip is safe and enjoyable.

FISHING IN BERA LAKE MALAYSIA | TASIK BERA PAHANG

Fishing is ‘paradise’ at Lake Bera. Hire a motorize boat or dugout canoe to go fishing around the lake. From the jetty at Lake Bera Resort you may go down stream as far as to Lubuk Ranting or going up stream until Pulau Benal. If you are on your own, make sure you find your way back, if not hire a guide.

Lake Bera is a vast natural lake where the water is fast flowing and deep. With a little of luck, right baits and right place you could catch the biggest species of the lake called ‘Tapah’ fish. Among the famous fish that can be found are Snake Head Fish (Toman), Cat Fish (Baung), Arowana and Tenggalan. During monsoon, you can enjoy searching for newly hatched Arowana as the demand for it is very rewarding.

Bring along your fishing equipment or you may hire one at the Tourist Complex of Lake Bera. Among the best and most recommended baits are ‘Green Frog’, small ‘Cat Fish’ and Tapioca that being soak into water for a few nights.

PEOPLE’S OF THE LAKE ‘SEMELAI TRIBE’

If you happen to be at Lake Bera don’t forget to pay a visit to their little village around the lake. ‘Semelai people (Proto Malay) can only be found at the lake, their physical features and way of life is almost similar to the Malay people some seventy years back. Although, they have their own dialect, they understand and speak Malay too.

Today, they are still cultivated crops for their own consumption, plant rubber, palm oil and some are participated in the Felda Scheme to seek for a better tomorrow. Once a year, during dry season they are also planting ‘Dry Padi’ (Padi Huma) and harvested them three months later.

Not to forget, fishing and jungle products are still become their side income. Do not worry, if you meet them in jungle, greet them ‘Apa Khabar’ they are nice and friendly people. A journey by boat through the Bera River will give you a chance to stop at two main settlements, namely Bukit Rok and Temangan. Another main settlement is in the southern part of the lake, Pos Iskandar, about 3 hours by boat. All the settlements mentioned, can also be accessed by road.

The process of extracting resin from the keruing tree is a dying art that is still practiced by the Semelai tribe (local aboriginals). The resin is used for various purposes, in particular for painting and protecting woods. No less amazing is to witness the making of a jungle torch using the resin of the Keruing tree. In the olden days before the invention of torchlights, the Semelais’ have relied on this environmentally friendly jungle torch to move about in the darkness of the forest.

JUNGLE TREKKING IN BERA LAKE | TASIK BERA PAHANG

Trekking is another exciting activity, there are 2 different trails near to the Tourist Complex. One is just beside the complex and it’s take only about half an hour return. The other one is near to the camp site, you could start trekking from there for about 3 hours return.

If you look for more adventurous trekking, just across the lake is another exciting trail that take you almost half a day. Here, you could learn to know some herbal plants like Tongkat Ali, Kacip Fatimah and Rempah Gunung. As you trek along, you will find some giant tropical trees such as Keruing, Kempas, Meranti, Tualang and Jelutong. Nothing waste when you go for jungle trekking, take your time, look around then only you know how to appreciate nature and reveal the secret of the jungle.

CAMPING IN BERA LAKE

If you are outdoor passionate, Lake Bera is the right place to visit. Take some of your friends here to go for trekking, boating and fishing. There are Chalet, Rooms or even Dormitory to accommodate you while you are at the lake. If you find the accommodation is a lttle deer, then opt for camping.

A large camp-site near to the complex is ready to cater for at least 250 peoples. Bring your own camping gears or if you are in small group you can rent them from the Lake Bera Resort. The camping fee is very nominal and tap water and toilet is available.

Contact Us

Please contact the management of the resort.

Tel: 6013-623 1199

WILDLIFE DEPARTMENT INTERPRITIVE CENTRE

Upon arriving the tourist complex you will find an ‘Interpretive Centre’ situated on the left side of the road. Do pay a visit, perhaps you could learn and gain some knowledge regarding wildlife of the lake. This interpretive centre is open daily to public during office hour.

MUD BATHING

What an expensive way to go for Mud Bathing. Mud bathing is popular in Europe, it is a kind of traditional facial treatment as well as your body. Here, you pay nothing to get this kind of treatment. Take a boat or dugout canoe to a place where the water is clear and shallow. The place is called ‘Pasir Raja’ only about 10 – 15 minutes by boat/dugout canoe from the resort.

Contact Us

Contact: Mr. Aziz Tel: 6013-623 1199 at the Tourist Complex.

*source: pahangtourism.org.my

Bera Lake / Tasik Bera from wikipedia

tasik bera pahang
Bera Lake (Malay: Tasik Bera; Chinese: 百乐湖) is a natural freshwater lake system, located in Bera District, Pahang, Malaysia in the saddle of the main and eastern mountain ranges of Peninsular Malaysia, extending 35 km long and 20 km wide, drainings into the Pahang River.
tasik bera pahang
en.wikipedia.org
wiki/Bera_Lake

Bera Lake (Malay: Tasik Bera; Chinese: 百乐湖) is a natural freshwater lake system, located in Bera District, Pahang, Malaysia in the saddle of the main and eastern mountain ranges of Peninsular Malaysia, extending 35 km long and 20 km wide, drainings into the Pahang River.

It lends its name to the Bera district and parliamentary constituency.As the largest freshwater swamp in Peninsular Malaysia, Tasik Bera or Bera Lake remains both a unique and remote wetland wilderness.

Surrounded by a patchwork of dry lowland dipterocarp forests, the lake environment includes islands of peat swamp forests. Rich in wildlife and vegetation, the ecosystem which supports a diversity of animal and plant life, and sustains the livelihood of the Semelai branch of the Orang Asli people inhabiting the wetlands.

It has been protected under the Ramsar Convention since November 1994, which allows traditional use of the area to continue. The core zone consists of 260 km² and the buffer zone of 275 km².

Tasik Bera / Bera Lake from Official

tasek bera
Lake Bera - Selama lebih 600 tahun, Semelai- satu daripada puak Orang Asli- telah menghuni sekitar Tasik Bera dan bergantung kepada sumber-sumber semulajadi.
tasek bera
pdtbera.pahang.gov.my
info-daerah/tempat-menarik/bera-lake

Tasik Bera Pahang

Tasek Bera terletak di selatan barat daya Pahang di tengah-tengah banjaran gunung utama Semenanjung Malaysia.

Tasek semulajadi seluas 35 kilometer panjang dan 20 kilometer lebar yang mengalir ke sungai Pahang melalui sungai bera merupakan saliran utama air ke utara . Tasek Bera kekal sebagai kawasan tanah lembap liar yang unggul dan terpencil.

Ia merupakan satu system ekologi yang menampung pelbagai jenis hidupan liar dan tumbuhan serta menyara kehidupan kaum semelai orang asli yang mendiami kawasan tanah lembap ini.
Tasek bera juga memainkan peranan penting dalam mengawal banjir, mengatur pengaliran dan pembersihan air serta membekalkan pelbagai sumber asli bagi masyarakat.

lake bera
Tasik Bera / Bera Lake from top

Tarikan Tasek Bera

Selama lebih 600 tahun, Semelai- satu daripada puak Orang Asli- telah menghuni sekitar Tasik Bera dan bergantung kepada sumber-sumber semulajadi.

Habitat yang unik dan pelbagai yang menampung sehingga 374 spesies tumbuhan, 94 spesies ikan, 230 spesies burung, 67 spesies mamalia dan lain-lain lagi.

Persona Lake Resort Tasik Bera

Persona Lake Resort Tasik Bera menawarkan pelbagai chalet, bilik mewah dan asrama. Selain daripada kemudahan asas dan ‘coffee house’ tetamu boleh melakukan aktiviti kayak dan trekking hutan bersama pemandu.

Pejabat Pengurusan Ramsar Tasek Bera mempunyai pusat pelawat berhampiran resort dan menjalankan taklimat dan pameran mengenai tapak Ramsar Tasek Bera.

Pertunjukkan Kebudayaan Dan Kraftangan

Kraftangan Semelai dianggap lebih hebat berbanding kumpulan lain masyarakat Orang Asli di Malaysia.

Tukang-tukang yang mahir akan menunjukkan bagaimana mereka membuat peralatan muzik tradisional, perangkap haiwan, peralatan kebun serta model rumah-rumah Semelai.

Kaum wanita Semelai menenun daun mengkuang untuk menjadikannya bakul, tikar, topi, dan dompet yang cantik.

Para pelawat juga boleh ikut serta dengan penduduk kampong menari tarian tradisional ‘Sewang’.

Tasik Bera / Bera Lake from Official #2

bera lake
The beautiful scene in Bera Lake Pahang
Tasek Bera RAMSAR Site is the largest natural lake in Malaysia, located about 70 km from Temerloh Town and connected by road. Aboriginal tribe - Semelai is a major population here.
bera lake
wildlife.gov.my
index.php/en/public/2016-05-10-02-34-43/tapak-ramsar-tasek-bera

Tasek Bera RAMSAR Site

How to get there

Tasek Bera RAMSAR Site is the largest natural lake in Malaysia, located about 70 km from Temerloh Town and connected by road. Aboriginal tribe – Semelai is a major population here.

Facilities

DWNP only manage Tapak RAMSAR Tasek Bera. Facilities, services and activities (conservation and recreation) are managed by Persona Lake Resort.

NoFacilities
1Chalet
2Camp site
3Cafeteria

 

Activities

NoActivities
1Jungle Trekking
2Fishing
3Bird Watching
4Lake Cruising
5Visit to Herbs Garden and Orang Asli Semelai Settlement

Contact Tasek Bera Ramsar Site

For further information, please contact:

Superintendent
Management Unit of Tasek Bera RAMSAR Site
Department of Wildlife and National Parks (DWNP)
28200 Bera
Pahang

Tel: 09-246 4020/ 246 4021
Fax: 09-246 4022
Email : bera[at]wildlife[dot]gov[dot]my

Kisah Dari Tasik Bera / Tales from Bera Lake

bera lake
Ceritanya bermula begini 2 adik beradik sedang mencari ikan di tebing sungai ,pendapatan mereka pada hari tersebut sangatlah lumayan. Kerana terlalu khusyuk mereka mencari ikan si adik berasa pelik kerana abangnya tidak kelihatan walhal mereka tidak berjauhan ketika mencari ikan...memanggil nama abangnya yang langsung tidak bersahutan .maka ternampak lah olehnya sebuah lubang yang besar.
bera lake
wwworangtasek-wiez.blogspot.com
2010/10/kisah-dari-tasik-bera.html

Cerita yang diceritakan oleh tukwan/nenek aku sendiri mengenai kisah seekor ular besar nak letak tajuk apa aku pun tak tau.. cerita yang menjadikan tempat nie menjadi antara tempat paling keramat disuatu kawasan di tasik bera oleh kerana ular besar itu.

Ceritanya bermula begini 2 adik beradik sedang mencari ikan di tebing sungai ,pendapatan mereka pada hari tersebut sangatlah lumayan. Kerana terlalu khusyuk mereka mencari ikan si adik berasa pelik kerana abangnya tidak kelihatan walhal mereka tidak berjauhan ketika mencari ikan…memanggil nama abangnya yang langsung tidak bersahutan .maka ternampak lah olehnya sebuah lubang yang besar .tanpa membuang masa beliau terus masuk kedalam lubang itu ,mungkin saja abangnya ada didalam.

Semakin lama semakin kelam dan gelap lubang yang besar itu dan makin sempit hingga beliau terpaksa merangkak didalam air yang penuh dan lumpur serta bau hanyir ular.. bau hanyir ular ?? beliau sudah agak mungkin saja abangnya menjadi mangsa ular besar tersebut.Dengan penuh dendam beliau terus mengekori dan menyusup ke dalam lubang tersebut dengan dendam ingin membunuh ular tersebut selama 3 hari beliau mengekori dan menyusup ke ketika beliau menyusuri lubang tersebut.

Beliau terlihat akan cahaya dari lubang dihadapannya ketika itulah dia mendengar suara orang kampung dan bunyi ayam denak/ayam hutan sedang mengais mencari makanan . Dengan menggunakan keris yang dibawanya dia terus mengorek dan keluar dari lubang tersebut ..orang kampung kehairanan dan beliau menceritakan segalanya kepada orang kampung.

Dengan bantuan orang kampung mereka mencari batang kayu yang panjang yang telah ditajamkan setelah sarang ular itu berjaya dikesan maka dia dan orang kampung serta merta menikam ke arah lubang dengan cara memasakkan kayu2x tajam tersebut terus ke sarang ular tersebut .Si adik dan beberapa orang kampung turun ke dalam lubang tersebut untuk memastikan ular tersebut mati ,dan dengan itu maka terlaksana lah sudah dendamnya ke atas kematian abangnya yang menjadi ular tersebut.

Tempat itu ialah pulau buntar iaitu dikawasan persona lake resort mengikut cerita orang dulu2x.. kawasan pulau buntar adalah kawasan yang paling keras dan keramat di penuhi dengan jin2x kerana ianya tempat pembunuhan ular tersebut .ketika dulu adalah amat dilarang barang siapa pun pergi ke kawasan itu kerana akan terjadi perkara yang tidak diingini berlaku seperti contoh tersampuk atau mendapat penyakit yang ganjil dan misteri yang boleh mengakibatkan maut.

Ada satu cerita yang mana penduduk kawasan kampung berdekatan dengan tempat itu ( sebelum resort dibina) sedang memancing ikan berdekatan kawasan tersebut .Sedang leka memancing beliau ditegur oleh satu suara yang bertanyakan ” oiiii erei gie khom cereh ?? ” = oii banyak ke dapat ikan?? lalu dia menjawab ” erei nya!!” = banyak jugak!! ketika balik ke rumah dia terus rebah dan meninggal dunia terus…. tapi setelah persona lake resort di buka dikawasan pulau buntar tersebut sedikit demi sedikit keramatnya dan kekerasannya sudah berkurangan …

jangan takut sekarang dah takde aper dah selamat dan terjamin keselamatan anda…asalkan jangan buat mende tok senonoh tempat mcm tu…anytime jer dia nak kenakan..saya yang sudah dua kali ke kawasan resort tersebut pasti akan disambut dengan hujan panas dan hilang serta merta setelah menjamah air tasik/ basuh muka atau bersugik dalam semelainya ..susah kadang nak percaya kejadian mcm nie ..tp dah 2 kali kena percaya biase2x jer la takde lah terlalu taksub..

Persona Lake Bera Resort / Tasik Bera Resort

tasek bera
Established in 1998, Lake Bera Resort is the only resort situated at Tasek Bera, the biggest natural freshwater lake system in Malaysia.
tasek bera
pahangtourism.org.my
index.php/accomondation/resorts/bera-resort/item/224-lake-bera-resort

Established in 1998, Lake Bera Resort is the only resort situated at Tasek Bera, the biggest natural freshwater lake system in Malaysia. Formerly known as Persona Lake Resort or Tasek Bera Resort, it offers a wide range of activities and accommodation. Lake Bera Resort offers only 12 rooms. 1 unit of chalet, 4 twin sharing rooms and 7 triple sharing rooms, all attached with bathroom and air-conditioned.

A restaurant serving Malay and Western food, a camping ground, nature trail and jogging trek are among other facilities.

Additional Info Persona Lake Resort Tasik Bera

  • Types : Resorts
  • Address : Lake Bera Resort Kompleks Pelancongan Tasek Bera 28200 Bandar Bera Pahang Darul Makmur
  • Telephone : 013-6231199/ 014-8447070
  • Fax : 09-4455936
  • Websites/ Blogs:http://lakeberaresort.blogspot.my/
  • Email:lakeberaresort@yahoo.com, tasekbera@yahoo.com.
  • Number Of Rooms : 13

Customers reviews on Bera Lake @ Tasek Bera and Tasik Bera Resort

What people say about Bera Lake and Tasik Bera Resort?​

Bintang Kesukaan :
5/5
Bera Lake / Tasik Bera

Explorasi Tasek Bera

Visit Pahang Hogoh 2017 PI1M Gugusan Bera

Tasek Bera merupakan tanah lembab berkepentingan antarabangsa atau Tapak Ramsar semenjak tahun 1995. Keluasan yang dikhususkan sebagai Tapak Ramsar ialah 31,120 hektar. Tasik semulajadi terbesar di Malaysia ini terletak kira-kira 70 km dari Bandar Temerloh dan di hubungi oleh jalan raya. Orang Asli kaum Semelai merupakan penduduk utama di sini semenjak 600 tahun dahulu. Tasik, fauna, flora dan kaum Asli Semelai merupakan daya tarikan utama Tasik Bera untuk dikunjungi.

“Tasek Bera Resort closed for major renovation : 2015”

Menarik Di Bera
youtube.com/watch?v=sDwodvFs7Vo
Bintang Kesukaan :
4/5
Tasik Bera

Bera Lake Shooting

Tasik Bera (Lake Bera) is located in the centre of Peninsular Malaysia, in the southwestern corner of the state of Pahang. Video shot in end of July 2020, during a bike tour.

Tan EH
youtube.com/watch?v=4cg7LtYRdS0

Contact Tasek Bera Ramsar Site

Tel: 09-246 4020
/ 246 4021

Department of Wildlife and National Parks (DWNP), 28200 Bera, Pahang

Contact Persona Lake Resort Tasik Bera

Telephone : 013-6231199
/ 014-8447070

Lake Bera Resort Kompleks Pelancongan Tasek Bera 28200 Bandar Bera Pahang Darul Makmur

Personal Loan bank and cooperative

Apply latest promotion for personal loan. Financing with local banks and cooperatives with competitive rates. Act now and we will keep in touch with you as soon as possible. Moratorium loan during Covid-19 Pandemic Outbreak. I-Lestari and Bantuan Prihatin Malaysia.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: