Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream

Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream
Lihatlah kesempurnaan hasil kerja pereka Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream ini yang sangat mengkagumkan semua orang!

Kalau ada tahu membuat Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream sudah tentu anda boleh berniaga kek secara kecil-kecilan. Mari kita dapatkan maklumat resepi dan cara membuat kek gulung corak dengan lengkap di sini. Selamat mencuba kawan-kawan!

Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream Summary

  • Nama Resipi: Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream
  • Kategori Hidangan: Makanan
  • Jenis Masakan: Melayu

Bahan-Bahan Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream

Berikut adalah bahan-bahan yang digunakan untuk Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream:-

Bahan-bahan

  • 4 biji telur Gred B*
  • 60 gram gula kastor/icing*
  • 50 gram tepung naik sendiri*
  • 10 gram susu tepung*
  • 1 sudu kecil ovalet*
  • 1 sudu kecil essen vanilla* (ikut kesukaan)
  • 60 gram minyak masak/ butter yang dicairkan

Cara Memasak Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream

Mari kita lihat cara-cara membuat Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream:-

Cara-cara

  1. Putar bahan-bahan yang bertanda * sehingga gebu, putih dan kental.
  2. Masukkan minyak/ butter cair dan putar sekejap sehingga sebati.
  3. Ambil 1 sudu besar untuk melukis corak. Letak warna yang disukai.
  4. Griskan loyang 8″×11″, masukkan adunan dan hentak-hentakkan untuk membuang udara.
  5. Lukis corak yang disukai di atas permukaan adunan di dalam loyang tersebut.
  6. Bakar pada suhu 170°c dalam masa 30minit atau mengikut suhu oven masing-masing. Letakkan loyang pada rak nombor 2 dari bawah.
  7. Apabila siap bakar, keluarkan terus kek dari loyang bagi mengelakkan kek mengecut.
  8. Biarkan sejuk.
  9. Ambil baking paper letak atas permukaan kek dan terbalikkan.
  10. Buang baking paper yang melekat pada tapak kek secara perlahan-lahan.
  11. Akhir sekali sapu jem, paste Nutella , coklat atau buttercream dan gulung perlahan-lahan.
  12. Siap dihidangkan.

Did you know?

Kek yang siap dibakar perlu dikeluarkan terus dari loyang bagi mengelakkan kek mengecut.

Credit recipe: Sabarina Saad

Hashtag / Keywords

Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream Reviews

Customer Reviews about Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream

Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream

Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream adalah warna-warni masakan dan sajian yang jarang-jarang dibuat dirumah kerana kesukaran mendapatkan bekalan makanan dan bahan-bahan mentah. Dan ianya juga semakin dilupakan. Dengan adanya perkongsian resipi ini anda boleh mencuba sendiri memasaknya dirumah jika ada kelapangan. Diharap masakan anda menjadi dan sedap. Anda boleh mengulangi masakan ini pada masa akan datang.

Disamping anda dapat mempelajari selok belok cara memasak dan membuat sesuatu juadah seperti Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream, anda juga mendapat tips yang berguna bagaimana untuk memastikan masakan yang anda masak itu menjadi seperti dalam gambar hiasan dan sedap dimakan. Kami berharap perkongsian resipi dapat membantu anda mempelbagaikan lagi menu masakan anda dirumah dan seterusnya meningkatkan minat untuk membuat homemade cooking (cookies, main menu, kuih, biskut) dengan lebih bermotivasi.

Yana

https://vipmalaysia.com

Kongsi Resipi Anda

Tekan Butang Share Facebook, Twitter dan Kongsi Resipi di Whatsapp dan Telegram

Jangan lupa untuk tekan butang share pada ikon Twitter, Facebook dan berkongsi Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream di Whatsapp Group atau melalui Telegram dibawah.

Nordiyana.com adalah semua mengenai memasak dan berjalan-jalan. 1 hari 1 resipi baru, jadi dalam masa satu tahun sahaja anda sudah dapat menguasai 365 resipi. Terima kasih kerana menyukai dan mengunjungi laman web kami. Jika anda ingin berkongsi resipi dan gambar masakan anda diketengahkan dalam laman web kami, sila e-melkan gambar dan resepi ke info@nordiyana.com.

Ingin Resepi Anda Diketengahkan?

  1. Ambil gambar masakan yang anda ingin ketengahkan. Hantar sekeping foto masakan yang sudah siap sepenuhnya dalam bentuk .jpeg atau dalam bentuk yang mudah.
  2. Tulis bahan-bahan yang diperlukan serta cara memasak/ cara membuat. Menu atau hidangan yang boleh anda kirimkan merangkumi apa sahaja masakan, kuih muih, kek, biskut, minuman gulai dan sebagainya.
  3. Anda juga boleh tujukan resipi ini kepada insan yang istimewa dalam hidup anda sebagai menghargai perkongsian resepi yang anda sumbangkan. Tulis dengan ringkas, padat dan membawa erti sangat mendalam dan bermakna dalam hidup anda untuk resipi tersebut.
  4. Contohnya, anda boleh menulis seperti dibawah ini:-

Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream ini didedikasikan buat suami tersayang iaitu Shamsul Iskandar bin Kahar iaitu suamiku yang tercinta yang sedang menjalankan tugas di sempadan Malaysia-Thailand. Apabila selesai bertugas dan pulang ke rumah, beliau sering menyuruhku untuk membuat menu ini. Menu kegemaran katanya.”

“Semoga suamiku sihat sejahtera dan dilindungi dari bahaya musuh. Jangan risaukan adinda dan anak-anak di sini. Kami menunggu kepulanganmu wahai Suamiku. Ikhlas dari isterimu yang sedia menanti- Mariani binti Mamat dan anak-anak Luqman Daniel bin Shamsul Iskandar, 12 tahun dan Intan Norazura binti Shamsul Iskandar, 9 tahun”.

Anda juga boleh menghantar gambar anda dan gambar keluarga untuk kami ketengahkan sebagai sumber resipi (anda juga mempunyai pilihan untuk tidak menghantar gambar anda). Dengan mengenali diri orang yang mencipta atau berkongsi Resepi Kek Gulung Corak Coklat Nutella Buttercream ini, diharapkan pengunjung laman web ini dapat mengenali empunya resipi dan seterusnya mendoakan empunya resipi diberikan kesihatan, kesejahteraan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.

error: